Článek od učitele iaidó Eura Kazunori – zkušenost zenové meditace

iaidó, Japonsko, korjú Add comments

V časopise Kendo World (výtisk 3.1) je publikován jeden zajímavý článek v angličtině od pana učitele Eura Kazunori ( 8.dan ZNKR iaidó hanši, korjú Musó šinden, prezident Hačiódži iaidó asociace v Tokiu ). V roce 1997, tři roky potom, co složil zkoušku na 8.dan iaidó, tak prožil první zkušenost ze ZENem a zenovou meditací zazen (konkrétně zenovým cvičením  šikantaza  只管 打 座 ( „jen správně sedět“)  –  soustředění se v myšlení na správnou pozici sezení a dýchání bez jakýchkoliv dalších cílů, dělat jen toto ). Svou zkušenost popsal očima někoho, kdo dlouhá léta cvičí iaidó a v něm dosáhl mistrovství.

Pokusím se obsah velmi stručně převyprávět.

Pan učitel Eura Kazunori se rozhodl v chrámu účastnit třídenního tréninku zenové meditace. Pozice zazenu mu způsobovala bolest, proud myšlenek a tužeb, které ho odváděly od soustředění se a od pozornosti na správnou pozici sezení a dechu. Soustředěním se na dlouhé břišní dýchání metodou počítání dechů místo na bolest ze sezení zjistil, že intenzivněji vnímá okolí a jeho myšlení se stává méně sobecké.

Když pan učitel Eura Kazunori vyučuje iaidó, tak rád nenápadně nechává cvičící trénovat a uskutečňovat stav mušin (prázdná mysl –  šin není myšlení, ale srdce a do angličtiny už se překládá jenom jako mind, i když pro Japonce zahrnuje obojí: mysl (myšlenky) i srdce (emoce)), kdy člověk lépe reaguje na podněty a nenechá se vykolejit. Cvičení zazenu podobně jako rozvíjení schopnosti soustředění a navozování stavu mušin v iaidó může dospět do pobývání ve stavu samádhi (stav nedualistického vědomí – vědomí, kdy je vlastní já rozpuštěno, tudíž nic neanalyzuje, neporovnává, nehodnotí a okolní dění je vnímáno tak, jaké je ve skutečnosti – nefiltrované či nepřeložené naším analytickým myšlením, bez poznamenáním zkušeností z minulosti ani představou budoucnosti, neboli jednoduché vnímání okolního dění tak, jak se uskutečňuje tady a teď, což bývá označováno jako dokonalý stav).

Cvičením je možno zvyšovat schopnost vstupovat do stavu samádhi. Zatímco ten, kdo necvičí, tak při stejných situacích v životě má větší potíže, jelikož se snadno rozptýlí a v důsledku toho ztrácí své soustředění a zaměření na to, co právě dělá. Cvičením iaidó i prostým sezením v zazenu soustřeďujeme/umisťujeme dech do tandenu pomocí dlouhého břišního dýchání. Ve výsledku to má na psychiku za následek, že je možné se plně věnovat aktuální činnosti bez vedlejších či zavádějících myšlenek a tím citlivěji vnímáme a reagujeme na podněty kolem sebe. Meditace způsobuje změnu vědomí. Na rozdíl od spánku je vědomí aktivní. Obecně bychom neměli si na cokoli zvykat, místo toho udržovat mozkovou aktivitu aktivní a čerstvou/pozornou (jako by jsme tu či onu věc dělali poprvé s plnou pozorností). To v mnoha ohledech usnadnilo jeho chápání iaidó. Tuto zkušenost odráží nápis 脚下照顧 Kjakka-šōkō ( doslova „dívej se pod nohy“ nebo „pozor kam šlapeš“, přeneseně asi nejlíp: Soustřeď se sám na sebe), který pan učitel Eura Kazunori viděl při vstupu do kláštera cestou na cvičení zazenu.

Zenovou zkušenost s plným prožíváním přítomnosti „tady a teď“ popisuje ve vztahu s cvičením technik iaidó proti kasótekimu (stínový protivník představou námi vytvořený při cvičení technik). Když čelíme protivníkovi a tneme jej s kikentaiiči ( energietělomeč se spojí v jeden celek – sjednotí se ), tak myšlení nekolísá – ztělesňuje fudóšin (nehybná mysl).

Závěrem zmiňuje, že je to vše snadné říct, ale nesmírně těžké to skutečně udělat. Pokládá otázku, zda i filozofie iaidó ztělesňuje výraz Kjakka-šōkō, což by v iaidó mohlo znamenat, uvědomovat si, co se kolem děje a jako lidská bytost neztratit soustředění na vlastní cestu. Tím, že při cvičení zazenu zakusil bolest a zoufalství, tak ví, jak je těžké zůstat soustředěný, tak objevil pro sebe nový druh vědomí. Věří, že dostane další šanci se ZENem.

Původní anglický článek jsem také našel volně přístupný na webu a je možné jej stáhnout na odkazu níže. Původní článek je jistě daleko srozumitelnější než mé laické převyprávění. Pro hlubší porozumění, čerpejte prosím z něho:
https://kendohk.files.wordpress.com/2010/05/zen-meditation-experience1.pdf

Briza

Comments are closed.